- fordi jeg ikke kan lade være...
Materialer til tal
I stil med "Dagens tal", har jeg lavet denne version - nu med "Årets tal".
Du kan hente den her.
Jeg oplever ofte, at der er få opgaver i afrunding - og at eleverne derfor ikke opnår automatisering i disciplinen.
Derfor har jeg lavet nogle ark:
Ark 1: Afrunding til nærmeste 10'er.
Ark 2: Afrunding til nærmeste 100'er.
Ark 3: Afrunding til nærmeste 1000'er.
Du kan hente filen med alle tre ark her.
I min klasse bruger vi talkort til at vælge tilfældige tal med, men her kunne sagtens anvendes 10-sidede terninger i stedet.
Denne udgave er ny. Indholdet det samme - men jeg har lavet nye rammer.
Her finder du arket, der kan bruges til at eleverne beskriver sig selv med tal - i form af regnestykker.
Eleverne i indskolingen kan alle anvende arket, men deres regnestykker vil blot være præget af deres alder og klassetrin.
Der er flere differentieringsmuligheder, idet hver enkelt elev kan lave flere regnestykker (her anvender jeg post-it-sedler); en let og en svær udgave.
Eksemplet her ved siden af er lavet af en elev i min 3. klasse.
Dette lille spil egner sig fint til værkstedsundervisning. Eleverne kan hurtigt selv spille spillet, da reglerne er ret enkle. Reglerne finder du i filen (side 1).
Undlad at afsløre for meget om "sandsynligheden for at få..."
Spillet giver eleverne mulighed for at gøre sig egne opdagelser med mulighederne for de forskellige summer/differenser.
Så opstod mit (og andres) behov for firecifrede talkort. 😀
Der er 63 kort med tallene 1100 til 9999.
Du finder flere anvendelsesforslag i filen med kortene, som du kan hente her.
Som til mange af mine andre kort, har jeg lavet mønstrede bagsider, så kortene er lette at sortere i sæt igen, når de er blevet blandet sammen.
Eleverne skal i denne aktivitet finde et bestemt tal eller tegning - og herefter returnere til læreren og fortælle tallet og hvilken tegning, der var sammen med tallet.
Eks: "Vi skulle finde en zebra, og på det kort var der tallet 29."
Eleverne sendes herefter ud for at finde et nyt billede og dets tilhørende tal.
På denne måde træner eleverne tallenes navne og hukommelsen.
Du finder reglerne mere uddybet i filen med lærerarkene - i den anden fil, finder du alle talkortene (husk at printe 2-sidet). Hent begge filer her.
God fornøjelse.
Denne spilleplade er udformet anderledes end traditionelle spilleplader.
Her har spilleren behov for to spillebrikker - og den ene flyttes, når der er "ti'er-overgang".
Jeg har lavet to forskellige spilleplader, da nogle elever kan have behov for illustrationer af ti'erne.
Spillereglerne er beskrevet i filen.
Vi har på min skole samlet (og gør det stadig) en hel masse af Føtex' minivarer fra deres kampagne i foråret.
Nu har jeg fået lavet et materiale til dette.
Hvis I ikke har minivarerne, så kan du printe fotos af varerne (evt. laminere) og anvende disse i stedet.
Du finder en fil med fotos samt pris- og indkøbslister på disse links.
Afhængig af aktivitetens formål kan legepenge og/eller lommeregnere inddrages - eller eleverne kan have fokus på regnestrategier i forbindelse med addition samt betaling af varerne. Det kan varieres alt efter, hvilket mål du har med aktiviteten.
Der er 20 forskellige varer. Indkøbslisterne er lavet i 3 niveauer, hvor eleverne hhv. skal købe 3, 4 eller 5 varer.
Der er endvidere mulighed for at differentiere i forhold til om eleverne også skal afgøre hvor mange byttepenge, der skal gives tilbage.
Disse kort med trecifrede tal har mange anvendelsesmuligheder.
De kan anvendes til positionskrig eller almindelig krig, men der er flere muligheder end det. Du kan på side 1 i filen finde flere forslag til aktiviteter.
Har du brug for mange kortsæt, kan du med fordel printe sættene med de medfølgende mønsterbagsider. Du kan se to sæt kort med forskellige bagsider på billedet her ved siden af.
Med 63 forskellige kort med tocifrede tal kan eleverne spille krig, sortere og kategorisere.
Hvis du har brug for mange kortsæt, kan du med fordel printe sættene med en mønsterbagside. Du finder både kortene og mønsterbagsiderne i filen her - sammen med aktivitetsforslag.
Har du brug for kort med 4-cifrede tal, kan du hente dem på Maria Groves side her.
God fornøjelse.
Taljagt.
Hermed arbejdsark til en klassisk talfinderopgave.
Jeg valgte tallet, som står i midten (differentieret) - og eleverne finder tal, hvis samlede sum giver tallet.
Der er lagt op til, at tallene står vandret, lodret eller diagonalt - men der kan naturligvis også arbejdes med andre grupperinger.
Gennem disse øvelser får eleverne trænet mange små additionsstykker og en del bliver også udfordret på deres vedholdenhed og koncentration.
Der er 8 forskellige udgaver - hentes her.
Positionssystemet er en af hjørnestenene i matematik - efter min opfattelse.
Jeg er meget tilhænger af konkreter - men efterhånden som eleverne bliver mere fortrolige med 10'ere og 1'ere, kan de omsættes til små tegninger/ikoner.
Du kan se kort med tallene fra 1 til 40, hvor tallene hver optræder to gange; både med cifre og som afbilledninger af 10'er-stænger og 1'ere. Endvidere kan du finde flere af mine anvendelsesmuligheder/-forslag.
Den nye udgave er klar til at printe ud i 2-sidet, så de herefter kan lamineres og klippes.
Til træning af de trecifrede tals opbygning har jeg ofte brugt talkort med tegning og tal.
De kan anvendes til vendespil, Mix&Match eller lignende aktiviteter.
På dette link, kan du finde en beskrivelse af, hvordan jeg har brugt kortene samt alle 20 kortpar.
Den nye udgave er klar til at printe 2-sidet, så de herefter kan lamineres og klippes.
Hermed en opdateret udgave af arbejdsark til dagens tal med tocifrede tal.
Den findes (som den forrige) i forskellige farvekombinationer, men det er alene farverne, der er til forskel på de fire ark.
God fornøjelse.
Syvkort med læsning, QR-koder og regnestrategier.
Det har taget mig flere måneder at få materialet til denne aktivitet gjort færdig - men nu der det klar.
Eleverne skal samle 7 kort, der alle refererer til samme regnehistorie. Kortene viser forskellige repræsentationer for samme historie.
Der er flere forklaringer og forslag til anvendelse på side 1, hvis du henter filen.
God fornøjelse.
I min klasse har vi for nylig arbejdet med Hundredefamilier.
Det går i al sin enkelhed ud på at arbejde med 10'er-venner og 100'er-venner i kombination.
Denne gang fik mine elever lov til at bestemme deres tal selv, og langt de fleste begyndte med at tegne de hundrede tern i to forskellige farver, for derefter at lave de fire forskellige regnestykker.
Årsagen til, at jeg har taget dette op, er at jeg ofte oplever, at eleverne har meget fokus på 100'vennerne, men overser/glemmer/misforstår, at der også er en 10'er fra de gode 10'er-venner. Det betyder, at eleverne får 35 + 75 til 100 - og samme misforståelse får 100 - 35 til 75.
Jeg har lavet to eksemplarer på et A4-ark - og derefter skåret dem over til et A5-format.
I min 3. klasse er der en fast procedure to gange ugentligt. Når de har matematik i første lektion starter de dagen med at lave "Dagens tal". De har indtil videre anvendt arket til trecifrede tal (scroll lidt ned på siden, her kan du se mere) - men nu har jeg lavet et ark til firecifrede tal, da en del af mine elever er ved at trænge til nye udfordringer.
Jeg synes, det er en fin øvelse at arbejde med et tal på flere måder - og at arbejde på samme måde med flere tal.
Det at: "dvæle ved tallene" i indskolingen, mener jeg er vigtigt. Der er så mange andre procedurer i den senere matematikundervisning, der forudsætter at eleverne har en god forståelse for positionssystemet - og "Dagens tal" er én af mange måder at arbejde med det på.
Arkene er lavet i fire forskellige farvevariationer, og jeg kan se at mine elever, er glade for det. Nogle elever vælger tilfældigt, mens andre altid tager den sort/hvide variant, fordi de synes de andre er for spraglede. Endelig er der naturligvis de, der gerne vil har kulør på... så der er noget for enhver smag.
God fornøjelse.
Bingoplader på en anderledes måde.
To elever spille på en plade (der er 5 forskellige).
Hver elev begynder med at sætte en spillebrik på et valgfrit felt (banen rundt om bingopladen). Eleverne slår på skift og flytter deres spillebrik det antal felter frem (i pilenes retning), som terningen viser. Antallet af tiere og enere på feltet, hvor eleven lander, afgør hvor bingobrikken må lægges på bingopladen i midten af arket.
Eleverne kan slå hinanden væk fra et felt, hvis der landes på et tal, der allerede er taget.
Vinder er den elev, der først får 5 på stribe. JOKER-feltet er en "wild".
God fornøjelse.
Nu også "Dagens tal"-ark til trecifrede tal.
Dette ark er lavet med anvendelse i 3. klasse for øje. På denne måde får eleverne ofte lavet opdeling i 100'er, 10'ere og 1'ere - ligesom de mange gange kommer til at udføre addition af 100, 10 og 1 i forbindelse med større tal.
Det er min plan at lave ark til fircifrede tal, som 3. klasse skal anvende senere.
Arbejdsarket findes i 4 forskellige farvekombinationer - ellers er de identiske.
Farv taltavlefelter... en helt klassisk opgave, som jeg har lavet i et par udgaver.
Dette dokument indeholder i alt 6 forskellige oplæg, der kan anvendes forskelligt:
Side 1 - 6: opgaver er lavet med individuelt arbejde for øje
Side 7 - 12: er ark til brug i Chef-sekretær-strukturen (chef-ark)
Side 13: er ark til brug i Chef-sekretær-strukturen (sekretær-ark)
Side 14: er lavet som et elevoplæg, så eleverne kan lave deres egne tegninger med tal på, som en klassekammerat kan løse (på et sekretærark).
Side 15: facit til de 6 opgaver.
Der er en del CL-strukturer, som jeg synes er rigtig gode i matematikundervisningen - bl.a. Chef og Sekretær. Du finder den let omtalt, mange steder på nettet, og derfor vælger jeg at springe over dette.
God fornøjelse.
Disse puslespilsbrikker har 1. klasse lavet til en taltavle.
For at sikre, at der blev skrevet de rigtige tal på hver enkelt brik, havde jeg på forhånd sat sedler på hver brik. Idet tavlen er sat sammen af puslespilsbrikker, er det ret vigtigt at f.eks. 90 skrives på den helt rigtige brik.
I dette tilfælde valgte vi at tegne 10'er-stænger og 1'ere på hver brik - men det kan jo let varieres.
Eleverne er selv meget glade for resultatet.
Efterfølgende tegnede jeg alle tallene op med sort tush, men alternativt kunne eleverne havde fået mulighed for at gøre dette selv.
Afslutningsvis har jeg sat bogplast over tavlen, så den kan holde i lang tid.
Jeg har lavet en 100-plade med forskellige fotos, som derefter er klippet ud som puslespilsbrikker.
Eleverne har brugt dem til forskellige aktiviteter (stafet, puslespil mv.)
Selve pladerne og flere forslag til anvendelse af disse, kan du finde her.
Det at eleverne har billederne at støtte sig til, mens de bygger taltavlen op, er en rigtig stor hjælp for nogle elever.
Selve pladen har jeg lavet i flere varianter, så der også på denne kan differentieres.
Dette sæt kort har jeg lavet for at eleverne skal arbejde med forskellige sproglige udtryk for regningsarterne plus og minus.
De spriglige varianter i dette sæt, er sikkert ikke udtømmende - der er mange sproglige vendinger for de to regneudtryk.
I klassesammenhæng har de mest været brugt til CL-strukturen "Quiz og Byt", men kortene har jeg også brugt til værkstedsaktiviteter. I den sammenhæng har eleverne skullet blive enige om regneudtrykket. Den sproglige forklaring er givet - ligesom regneustrykkets facit. Eleverne skal altså kun koncentrere sig om, hvilket regneudtryk oplysningerne drejer som om.
Et af de vigtige step i arbejdet med regnestrategier, er at eleverne bliver sikre i de gode venner (eller 10'er-venner som nogle kalder det).
Ud over at bygge 10'er-stænger med centicubes og synge gode-venner-sang lader jeg også mine elever lave deres egen regnbue.
Nogle elever laver deres egen helt fra bunden, men der er også elever, som får en af mine skabeloner (findes i flere udgaver).
Et lille spil med en tyggegummiautomat...
Der er en spilleplade klar til print - samt et ark med spillereglerne nærmere forklaret.
Eleverne får gennem dette spil gentaget gode venner/10'er venner mange gange.
Formatet er lavet i A3, men du kan selv ændre på printformatet, så det passer til dit behov.
Endnu et kortsæt med - dette har mange aktivitetsmuligheder.
De kan:
- sorteres i lige og ulige
- lægges i rækkefølger
- sorteres efter antal 10'ere
- sorteres efter antal 1'ere
- anvendes til skiptælling
- osv.
Hvis kortene printes på A3-ark kan de også anvendes til ophæng i klassen.
Måske kender du også numicon.
Det er amerikansk og handler om afbildninger af tal - og numiconbrikker laves også i fysiske udgaver, som eleverne kan føle på og bygge nye tal med.
Jeg har lavet tre arbejdsark (og et par ark til opslagstavlen), hvor eleverne skal finde de gode venner med numiconbrikkerne.
Opgaven går i al sin enkelhed ud på at forbinde talbrikker, der tilsammen giver ti.
Nederst skal eleven skrive de overskydende tal.
Arkene kan anvendes til mange forskellige formål - sikkert mest i 0. klasse, da aktiviteteter knyttet til kardinalitet i talområdet 1-10 oftest/mest trænes der. De kan naturligvis også anvendes til fremmedsprogsundervisning med fokus på de en-cifrede tal.
Det første sæt er med forskellige figurer i forskellige antal - men der er også et sæt, hvor antallet igen er fra et til ti, men med samme figur. Dette er for at undgå, at nogle elever kommer til at identificere symbolet syv med banan. I begyndelsen kan man sagtens anvende forskellige figurer, men det kan være af stor betydning at variere, for at undgå fejlindlæring.
Denne jule-regne-opgave er en af mine "gamle travere", som har fået et ansigtsløft.
På disse ark skal eleverne lime billeder af deres julegaveønsker - og løse forskellige opgaver med disse (vi bruger lommeregner).
- sæt i rækkefølge efter prisen
- regn ud, hvor meget dine ønsker koster
- køb for ca. 1000 kr.
- tegn beløbet ved siden at dit billede
- et helt frit ark (hvor der kan gives andre åbne opgaver).
Jeg har hentet 50 eksemplarer af "Ønskebogen" i min lokale Fætter BR, så der er én til hver elev på årgangen, uden vi er afhængige af, om de kan tage en med hjemmefra. Tidligere bad jeg nogle gange eleverne om at tage "Ønskebogen" med hjemmefra, men så var de ofte kede af at klippe i den.
At sætte fokus på tal og på positionssystemet kan gøres på mange måder.
En måde er at tage ét tal dagligt/ugentligt i en periode, hvor tallet "undersøges" på egen hånd.
Eleverne laver tegninger, sætter på tallinjer, skriver med ord osv.
Denne tilgang kan være med til at åbne elevernes øjne for, at et tal kan "se ud" på mange måder.
Mine ark kan du finde her. Jeg har lavet arket i 5 forskellige farvekombinationer.
Til sproglig træning kan man blandt andet anvende "Chef og sekretær" strukturen fra CL. Spillepladerne kan laves af eleverne selv, men de kan med fordel begynde med med nogle
Dokumentet, som du er velkomme til at hente, består af 4 ark. De første tre er forskellige forslag til talsammensætninger - og på de fjerde ark, kan eleverne selv producere tal. På den måde kan der på en enkel måde differentieres, så eleverne arbejder indefor talområder, som de mestrer.
Disse ark er temmelig enkle. Der er ikke meget i selve arkene, men selvom det virker helt banalt, så har jeg oplevet at nogle elever får letterer ved at gruppere materialer i 10'er-bunker, når de anvender disse ark.
- ark 0-40
- ark 0-60
- begge ark 0-100
I den ene variant har jeg skrevet 10-20-30 osv. - og disse kan anvendes, hvis eleven har meget vanskeligt ved at finde system i anvendes af arket/arkene.
Mine tællematerialer er opbevaret i mange Wanish-bøtter.
Jeg har lavet et kortsæt, som kan anvendes til at træne subitizing med en mindre gruppe elever.
Det, at eleverne både tør at gætte, samt at de kan fortælle, hvor mange de ser i mindre grupper, er noget af det, jeg lægger meget vægt på.
Gennem denne træning kan eleverne få opmærksomheden rettet mod, at tallet 5 kan repræsenteres både om 1 og 4, som 2 og 3 og som 5 og 0, afhængig af hvordan mængden er grupperet.
Talkortene bruger jeg til mange forskellige aktiviteter - men her er det meningen, at de anvendes til at placerer på positionstavlen - og derigennem italesætte tallens værdi afhængig af placeringen på tavlen.
Positionstavlerne findes til to- til fem-cifrede tal.
Dette ark har jeg flere gange anvendt til overslagsregning af indkøb.
Det findes i 3 forskellige udgaver, så det er let at differentiere.
Jeg anvender i denne sammenhæng mine laminerede varer, som er lavet ved at klippe passende varer ud af tilbudsaviser. Langt de fleste af mine laminerede varer er fra Netto-aviser, da deres varer ofte har heltallige priser.
Hvis din institution har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, må du kopiere indenfor de rammer, der er nævnt i aftalen.