- fordi jeg ikke kan lade være...
Regnestrategier
Disse små spil har til hensigt at automatisere fordobling - samt tallene før og efter fordoblingstallene.
Slå med terning, fordobl og læg 1 til... - eller træk 1 fra. Eleven, der først har 4-på-stribe vinder.
Der er spilleplader til både 6- og 10-sidede terninger.
Mine elever spiller parvis, og når der er fundet en vinder og en taber, får de nye makkere, så de kommer til at spille vinder mod vinder og taber mod taber.
Vi organiserer det på den måde, at der ved tavlen i klassen står 2 stole - en "vinderstol" og en "taberstol". Når ens spil er slut, sætter man sig på en stol (afhængig af om man har tabt eller vundet). Når næste par har spillet færdig, går de op til de to og finder sin nye makker. Altså vinder spiller mod vinder, og taber spiller mod taber.
Nu er stolene igen tomme og næste par sætter sig og får nye makkere, når et fjerde par har spillet færdig.
På den måde kommer eleverne til at spille mod mange forskellige klassekammerater.
PS: Ja - jeg kalder det "vinderstol" og "taberstol". Når jeg holder kurser, bliver jeg ofte mødt med: "Nej - det går virkelig ikke at have en taberstol!" I mine klasser er det ikke noget problem. Når makkerparret har spillet, så er der en vinder og en taber. Hvis du ikke bryder sig om ordvalget, så kald det stol 1 og 2... eller noget helt tredje.
(Vi spiller med at 0 på terningen er 10 - og som fremgår af spillepladen, så har jeg rettet på nogle af mine terninger.)
Har du brug for en spilleplade, hvor der "kun" fordobles, så kan du finde dem her.
Disse ark har jeg anvendt til værkstedsarbejde.
Eleverne bruger de to-cifrede talkort, som de trækker tilfældige af og herefter udfylder en lille tabel (der er 14 pr. ark).
Det er enkelt at differentiere, da jeg har lavet ark med:
+1 og -1
+10 og -10
+2 og -2
+5 og -5
+7 og -7
Du kan hente filen med alle udgaverne her.
Disse ark anvender jeg ikke til alle elever.
Jeg mener, det er vigtigt at eleverne finder deres egne måder at notere på, men da jeg har nogle elever, som har haft rigtig svært ved notatregning, så har jeg lavet dette støtte ark.
Du finder yderligere forklaring på anvendelsen på side 1 i filen.
Endnu et lille løb - denne gang målrettet 2. årgang.
Vi arbejder med regnestrategier og 3-cifrede tal. Derfor har jeg lavet 29 nye opgaver med små regnestykker - disse har alene fokus på -/+100 og -/+10.
Det kan være med automatisering/træning for øje - men man kan også være "heldig", at nogle elever får en AHA-oplevelse 😀. Min 2. klasse løb parvis.
Jeg har skrevet opgaverne på 29 sten, som ligger rundt om i skolegården - og eleverne finder og regner dem i vilkårlig rækkefølge.
I filen på side 4 og 5 finder du ark med opgaverne, som let kan klippes ud og hænges op med elefantsnot.
Dette løb er lavet til at arbejde med automatisering af
+10
-10
+1
-1
Eleverne finder posterne og løser opgaverne. Svarene skrives ind i svararket.
I denne fil finder du: Oversigt over de 29 opgaver, svarark til elever, facitliste samt opgaverne i et større format, der kan anvendes til ophænging i skolegården (eller hvor du vælger at anvende det).
Dette løb er lavet til at arbejde med automatisering af:
+10
-10
+2
-2
Eleverne finder posterne og løser opgaverne. Svarene skrives ind i svararket.
I denne fil finder du: Oversigt over de 29 opgaver, svarark til elever, facitliste samt opgaverne i et større format, der kan anvendes til ophænging i skolegården (eller hvor du vælger at anvende det).
Dette løb er lavet til at arbejde med automatisering af:
+9
-9
Eleverne finder posterne og løser opgaverne. Svarene skrives ind i svararket.
I denne fil finder du: Oversigt over de 29 opgaver, svarark til elever, facitliste samt opgaverne i et større format, der kan anvendes til ophænging i skolegården (eller hvor du vælger at anvende det).
Alle med Copydan-aftale er meget velkomne til at anvende mine materialer - og er din skole udtaget som Copydan-skole, så registrer gerne mit materiale. På forhånd tak. 🤩
Her finder du 20 forskellige små regnehistorier, hvor eleven skal finde ud af, hvad det kommer an på - og herefter løse opgaven.
Jeg lægger altid op til, at eleverne skal løse opgaverne på mindst tre forskellige måder:
😀 En let løsning
🙃 En smart løsning
😲 En svær løsning
Inden for disse tre overskrifter kan eleven også lave flere.
Se mere om anvendelsesmuligheder på side 1 i filen.