- fordi jeg ikke kan lade være...
Med disse kort har mine elever repeteret geometriske navne og former.
Eleverne har i grupper sat kortene sammen, så de passede sammen 3-og-3.
Nogle få grupper spillede vendespil med 8 udvalgte sæt. De måtte altså vende tre kort og prøve at få stik (ved at tre kort passede sammen).
Kortene vil endvidere kunne bruges til en bevægelsesaktivitet, hvor eleverne eksempelvis skal hente kort, der passer til et udleveret kort/det først trukne kort eller lignende.
Vælg evt. nogle sæt ud, der passer til dine elever.
Vigtige begreber: stump, spids, ret, parvis, parallelle, vilkårlig, regulær og netop.
Jeg har lavet 8 sæt kort til min klasse - og som vanligt printet forskellige bagsider på kortene, så de er lette at sortere i sæt, når de bliver blandet sammen.
Tegn gader.
Tegn parallelle gader.
Tegn gader, der ligger vinkelret på osv.
Denne opgave har mine elever lavet i 4. klasse – og de arbejdede med næsten samme opgave to gange: først analogt og derefter digitalt i GeoGebra.
Du kan læse mere og hente elevopgaverne her.
Tag matematikbrillerne på og gå på jagt efter "fuld plade" (eller "Hvem finder først 10?").
Du kan bruge disse bingoplader - enten så eleverne har nogle forskellige, eller alle elever har den samme plade.
Eleverne tager billeder af deres fund, og disse kan deles med læreren (TEAMS, mail, Google eller hvad I nu bruger på jeres skole).
Der er 5 forskellige, som dog er bygget op efter nogenlunde samme princip..
God tur!
I forbindelse med introduktion af GeoGebra og i det videre arbejde med flere tegneværktøjer kan eleverne arbejde med disse arbejdskort, afkrysdningsskemaer til hvert niveau og andre aktivitetsforslag.
Arbejdskortene er lavet i 5 niveauer med stigende sværhedsgrader.
Hvis eleverne skal arbejde systematisk med disse, er det en fordel at anvende udgaven "med numre" samt afkrydsningsarkene. Overskrifterne på afkrydsningsskemaerne henviser til kortenes bagsidefarve.
Skal kortene derimod anvendes til eks. vendespil - brug da udgaven "uden numre" 🙃.
Som billedet herunder viser, handler denne aktivitet om at klippe en cirkel i 4 dele på forskellige måder - og derefter vende vinklerne udaf.
Hvordan skal cirklen klippes for at danne forskellige typer af firkanter?
Lad eleverne gå opdagelse.
I samme omgang kan det være oplagt at introducere kongruens.
Inspireret af et opslag på en Jo Boaler facebookside har jeg lavet en dansk version af det delte materiale.
Eleverne skal gå på jagt efter antal, geometriske figurer og former. Der er også en version, hvor begreberne er skrevet på - se den her.
Tjek filerne ud - opgaverne giver helt sig selv.
God fornøjelse.
OPDATERING: Efter en henvendelse fra en nordmand, kan du nu også hente filen på norsk.
I forbindelse med 5. klasses arbejde med cirklen og rumfang - havde jeg fødselsdag. Det førte til den idé, at mine elever skulle gætte på rumfanget af en flødebolle.
Dernsæt skulle de prøve at bygge en tilnærmet flødebollefigur af centicubes og tælle op, hvor mange kubikcentimetre den fyldte.
Endelig lavede vi den formelle udregning af rumfanget, hvor vi betragtede flødebollen som en cylinder.
Flødebollerne er dem i papæsker fra Lidl - og de har et rumfang på (ret tæt på) 100 kubikcentimetre / 1dl.
Afslutningsvis fik eleverne naturligvis fødselsdagsflødeboller.
Når eleverne skal arbejde med nye begreber, forsøger jeg altid, at organisere undervisning, hvor eleverne får lejlighed til at anvende de nye begreber ekspressivt.
Blandt andet derfor har jeg lavet arbejdskort, der kan anvendes som vendespil eller som Mix&Match.
Hvis din institution har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, må du kopiere indenfor de rammer, der er nævnt i aftalen.