- fordi jeg ikke kan lade være...
Disse ark skal jeg selv bruge i løbet af december i min 2. klasse.
Der er både opgaver med mønsterrækker samt lukkede og åbne opgaver med spejlinger. Alle med juletema.
I juletiden kan der laves sæsonrelevant matematik. Til dette har jeg lavet julekugler. Til dette har jeg lavet julekugler som oplæg til at arbejde med spejlinger.
De findes i forskellige udgaver, så det er enkelt at differentiere - eller lade eleverne arbejde progressivt med spejlingsopgaverne.
Lad eleverne anvende et spejl/dobbeltspejl, hvis det har behov for det.
Efterføglende kan de eventuelt lave deres egen julekugle i GeoGebra.
Disse julekugler giver mulighed for at arbejde med spejlinger og drejninger.
Eleverne kan farvelægge mønstrene - eller kan på de "blanke" selv lave mønstre med spejlinger/drejninger. Der er forskellige "blanke" idet jeg forestiller mig, at der er forskelligt behov for grafisk støtte alt efter elev/elevernes alder.
God fornøjelse.
Mange bække små....
Hver for sig er stjernemønstrene rigtig flotte.
Tilsammen bliver det helt overdådigt 😀
Du kan hente filen til mønstrene her.
Med disse enkle skabeloner kan klassen lave en flot fælles mønsterflade.
Tilsammen giver de mange små mønstre et flot udtryk.
Skabelonen findes i to størrelser, så der kan vælges efter klassetrin og motoriske evner.
Tag matematikbrillerne på og gå på jagt efter "fuld plade".
Du kan bruge disse bingoplader - enten så eleverne har nogle forskellige, eller alle elever har den samme plade.
Der er 4 forskellige.
God tur!
Denne lille tegning kan eleverne dekorere i et spejlingsmønster.
Jeg har lavet flere varianter af tegningen, så du kan vælge den, du mener passer bedst til dine elever.
God fornøjelse.
Vi skal snart arbejde med mønstre i min 1. klasse - og til det formål har jeg lavet nogle tøj-tegninger, som de kan lave mønstre på.
Farvelæg mønstrene på påskeæggene.
Eleverne kan også udforme egne mønstre på "blanke" påskeæg.
For ikke at binde eleverne for meget på faste mønstre, har jeg lavet tre forskellige "blanke" æg; et med tern, ét med isometri - og endelig et helt blank æg.
Du kan se mere her.
Jeg har lavet nogle flere skabeloner til indskolingen op til påske.
Det er afgjort ikke alle elever, der er lige så begejstret for mønstre, som jeg er, og derfor har jeg lavet nogle påskeæg i forskellige sværhedsgrader. Både nogle, hvor eleverne selv producerer mønstre og spejlinger - og andre mere udfyldningspræget.
Rigtig god fornøjelse.
Det kan være svært for nogle elever at konstruere mønstre - men ofte er det en fordel at have et færdigt mønster, som eleverne så farvelægger i mønster.
Her finder du flere forskellige ark. Der er flere sværhedsgrader. Jeg lader normalt eleverne selv vælge ark, på den måde kommer sværhedsgraden ofte til at passe til den enkelte elev.
Jeg har netop arbejdet med spejlinger på mange måder i min 3. klasse - og én af aktiviteterne tog udgangspunkt i disse arbejdskort.
Kortene kan anvendes til ugeskema, hvis man arbejder efter de principper (det gør jeg ikke selv) - eller de kan anvendes i værksteder, til par- eller individuelt arbejde.
Til min klasse lavede jeg to sæt: ét med blå- og ét med gulmønstret bagside. Når jeg vælger at lave mønstre til bagsiderne er det for at gøre det efterfølgende sorteringsarbejde lettere. De sidste tre sider i filen er ark, som kan anvendes til bagsider (tre forskellige farver)
App'en "Geoboard" er ret anvendelig, når eleverne arbejder med gemoetriske begreber.
Når eleverne skal blive fortrolige med denne app, kan de bruge disse arbejdskort, men kortene kan naturligvis også bruges som opgaveforlæg til arbejde på et fysisk sømbræt.
For overskuelighedens skyld har jeg også lavet et afkrydsningsskema, så eleverne kan X'e af, hvilket kort de har lavet.
Kortene kan anvendes i almindelig klasseundervisning, værkstedsarbejde eller (som mine kolleger i 0. klasse) bruges som ugeskema-opgaver.
Såfremt app'en anvendes, kan eleverne med fordel have arbejdet med et fysisk sømbræt først, så de har en taktil erfaring med "søm og elastikker".
I forbindelse med introduktion af GeoGebra og i det videre arbejde med flere tegneværktøjer kan eleverne arbejde med disse arbejdskort, afkrysdningsskemaer til hvert niveau og andre aktivitetsforslag.
Arbejdskortene er lavet i 5 niveauer med stigende sværhedsgrader.
Hvis eleverne skal arbejde systematisk med disse, er det en fordel at anvende udgaven "med numre" samt afkrydsningsarkene. Overskrifterne på afkrydsningsskemaerne henviser til kortenes bagsidefarve.
Skal kortene derimod anvendes til eks. vendespil - brug da udgaven "uden numre" 🙂.
Endnu et sæt arbejdskort (32 forskellige kort) - dette sæt er til arbejde med app'en "Pattern Shapes" - eller til arbejde med fysiske mosaikbrikker.
Eleverne kan arbejde med de fysiske mosaikbrikker som introduktion til det digitale, så de har en taktil oplevelse af de geometriske former.
For overskuelighedens skyld har jeg også lavet et afkrydsningsskema, så eleverne kan X'e af, hvilket kort de har lavet.
Kortene kan anvendes i almindelig klasseundervisning, værkstedsarbejde eller (som mine kolleger i 0. klasse) bruges som ugeskema-opgaver.
Eleverne i indskolingen arbejder ofte med GeoGebra.
I løbet af kort tid bliver mange elever fortrolige med de forskellige værktøjer i GeoGebra.
Jeg har flere gange arbejdet med GGB i bl.a. 0. klasse - og bliver ofte imponeret over deres umiddelbare tilgang til programmet og glad (sammen med dem), når de selv bliver tilfredse med deres resultater.
Denne fil består af 8 forskellige ark, så det er enkelt at differentiere.
De første ark kan anvendes til introduktion af spejling, da der på de ark alene skal farvelægges - de næste ark skal eleven selv tegne spejlingen af venstre side af sommerfuglen. Til dette vil det være oplagt at lade eleverne anvende spejle/dobbeltspejle som hjælpemiddel.
Der kan med fordel lægges vægt på at eleven kan bruge ternene til at kigge efter, når krop, vinger og mønster skal spejles.
Hvis din institution har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, må du kopiere indenfor de rammer, der er nævnt i aftalen.