- fordi jeg ikke kan lade være...
I denne gange-foldebog skal eleverne tegne og skrive forskellige repræsentationer af forskellige gangestykker (de vælger selv).
Der er mulighed for at lave forskellige forsider:
Kongen af gange
Fod på gange
- eller eleverne kan lave deres egen forside til bogen.
Herunder kan du se en video, hvor jeg viser, hvordan bogen kan samles.
Mine elever i 2. klasse har bygget mange forskellige gangestykker.
Jeg anvender altid udtrykket "gange har jeg" i stedet for blot gange, når regningsarten introduceres - og i et godt stykke tid derefter. Og til at illustrere dette har jeg lavet nogle meget enkle ark, som mine elever viser lang addition/multiplikation på.
Gennem årene har jeg samlet mange forskellige tællematerialer, som jeg opbevarer i Vanish-bøtter, og med disse materialer blev der lavet mange gangestykker med konkreter. Helt almindelige centicubes kan naturligvis anvendes i stedet.
Arkene viser afgrænsede områder fra "2 gange har jeg..." op til "8 gange har jeg...".
For at undgå for høje tal her i begyndelsen har jeg ikke lavet højere end 8.
Jeg printede arkene i A3-format, for at få god plads til materialerne.
Tallene, som eleverne skrev regneudtrykkene kan du finde her. Dem har jeg printet og lamineret og jeg bruger dem til mange forskellige tal-aktiviteter.
Reglerne til denne huske/gange-aktivitet er beskrevet på første ark i de dokumenter, som du kan hente via de næste links.
Jeg har lavet dem i 2 sværhedsgrader - og begge har jeg selv anvendt i min 3. klasse.
1. version er lavet med lidt lettere gangestykker end 2. version.
Vurder selv, hvilken version, der passer bedst til dine elever.
(Hver anden side har mønster, da jeg ved afprøvning af min "betaversion" kunne konstatere, at eleverne kunne se både billede og regnestykke gennem almindelige A4-ark - det kan de ikke med printet bagside)
God fornøjelse.
Eleverne skal bane vej for hunden til hundehuset.
Hunden kan kun gå til hundehuset, når stien består af sammenhængende felter.
Først spinner eleven med en papirclips, og dernæst findes produktet og gangestykket skrives i feltet. Dette går på skift.
Den elev, der kan markere det sidste felt for at gøre stien komplet vinder.
Hent evt. spillepladen her.
Se billedet herunder (der er dog redigeret i filen siden billedet blev taget, da der var behov for lidt forbedringer på spillepladen).
Et enkelt spil, med flere variationsmuligheder - se side 1 i filen.
I min 3. klasse har vi netop spillet med en tolvsidet terning.
Tallene 1-10 skulle ganges med 8, og produktet markeres med en bingobrik.
Var terningslaget en 11'er måtte det betragtes som en joker, og placeringen af bingobrikken er helt valgfri (på de frie felter).
Slog man en 12'er måtte man fjerne én af modstanderens brikker.
Vinderen er den, der først får 4 på stribe.
Filen indeholder spilleplader til fordobling, tabellerne.
God fornøjelse.
Mine elever i 3. klasse har netop lavet en fin nøgleringstabel, som er let for dem at have i deres penalhus.
Der er rigtig mange holdninger til, hvorvidt eleverne skal lære de små tabeller udenad... Jeg anbefaler, at de gør en indsats for at få dem lært, men jeg gør også en del ud af at lade eleverne gå på opdagelse i tabellerne for at finde systemer.
De elever, der får øje på, at 8-tabellen er en fordobling af 4-tabellen, har pludselig meget lettere ved at huske systemerne.
(PS: Jeg fandt nøgleringene i HDS)
I min 3. klasse har vi spillet forskellige varianter af "Indtag land".
Ud fra elevernes terningslag skal de danne et gangestykke/rektangel.
I filen, som du kan hente her, finder du forslag til forskellige regler, men nogle af mine elever fandt selv på, at spille med, at vinderen er den, der har den højeste samlede sum, når landet er indtaget.
Hvis din institution har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, må du kopiere indenfor de rammer, der er nævnt i aftalen.